Afasi

En person med afasi har redusert evne til å uttrykke seg i tale og skrift, og kan ha vanskeligheter med å forstå hva andre sier. Det oppstår som oftest etter slag.

Afasi er en språk- og kommunikasjonsvanske som oppstår etter en ervervet skade i hjernen. Dette kan innebære vansker med å snakke og/eller forstå andre. I tillegg kan det medføre vansker med å lese og skrive.

Personer med afasi kan ha vansker med å snakke i hele setninger. De kan bruke oppdiktede ord eller erstatte ord som er like i betydning (f.eks. si «bil» når de betyr «buss»). Afasi kan gjøre det vanskelig å finne det rette ordet, til tross for at de ofte vet hva de ønsker å si.

Alvorlighetsgraden av afasi kan variere fra mild til alvorlig. Dette er basert på hvilke områder i hjernen som er rammet og i hvor stor grad.

Den vanligste årsaken til afasi er hjerneslag (hjerneblødning og blodpropp). Andre årsaken kan være hjernesvulst, demens, alvorlige hodeskader, kroniske hjernesykdommer (f.eks. Alzheimers) samt betennelser og infeksjoner i hjernen.

Det finnes ingen kur mot afasi, men behandling kan hjelpe personer med afasi til å kommunisere bedre. Behandling kan omfatte logopedi, ergoterapi og/eller rehabilitering. Med logopedisk behandling forbedrer mange mennesker med afasi evnen til å snakke, lese og skrive.

Logopedi er hovedbehandlingen for afasi. En logoped kan hjelpe deg å forbedre din evne til å kommunisere. Ergoterapi kan hjelpe deg med hverdagslige gjøremål, som spising og påkledning. Rehabilitering kan hjelpe deg å tilpasse deg livet med afasi. Medisinering er ikke en behandling for afasi, men det kan hjelpe med relaterte problemer, for eksempel depresjon.

Hvis du eller noen du kjenner har afasi, er det hjelp å få. Afasi trenger ikke å hindre deg i å leve et fullverdig og tilfredsstillende liv.

Hos de fleste vil afasien være en del av et mer omfattende sykdomsbilde. Tidlig diagnose og logopedisk behandling kan derfor utgjøre en stor forskjell hos personen med afasi samt deres pårørende.