Svelgvansker-dysfagi

Dysfagi er vansker med spising og/eller svelging. Personer med dysfagi kan ha vansker med å svelge mat, drikke eller spytt.

Dysfagi er et medisinsk begrep som refererer til vansker med å svelge. Dette innebærer utfordringer med å svelge væsker og/eller mat i forskjellige konsistenser. Dysfagi kan være forårsaket av en rekke forhold, som for eksempel hjerneslag, Parkinsons sykdom, MS, ALS, Huntingtons sykdom og ulike typer kreft. Symptomer på dysfagi kan være hoste, følelsen av at mat setter seg fast i halsen eller brystet, sikling, heshet og smerter. Dysfagi kan også føre til vekttap, da man kan unngå å spise på grunn av vanskeligheter med å svelge. Dette kan føre til underernæring og dehydrering hvis du ikke får i deg nok væske og næringsstoffer.

Dysfagi kan være mild eller alvorlig. Det kan oppstå plutselig eller gradvis. Dysfagi kan være en midlertidig eller permanent tilstand. Dysfagi kan være forårsaket av mange ting, inkludert medisinske tilstander, visse medisiner, nevrologiske tilstander og strukturelle problemer.

Behandlingen av dysfagi vil variere basert på den underliggende årsaken. Det kan blant annet omfatte øvelser for å trene opp muskler i munn og svelg, diett-endringer og konsistenstilpasninger. Logopedene våre vil tilby en skreddersydd behandling for deg.