Stemmevansker

Stemmevansker skyldes organiske eller funksjonelle årsaker. Overbelastning og/eller feil bruk av stemmen kan føre til heshet, ubehag, smerter og  stemmetretthet.

Stemmevansker kan skyldes sykdom, skade eller feil bruk av stemmen. Noen eksempler på stemmevansker er heshet, tretthet, brist i stemmen eller redusert stemmekraft. En skiller vanligvis mellom organiske, funksjonelle og nevrologiske stemmevansker. Organiske stemmevansker er forårsaket av vansker med de fysiske stemmebåndene eller andre strukturer i halsen. Funksjonelle stemmevansker er forårsaket av utfordringer med måten musklene som kontrollerer stemmebåndene fungerer på. Nevrologiske stemmevansker er forårsaket av skade på nervene som styrer musklene som styrer stemmebåndene.

Den vanligste årsaken til stemmevansker er funksjonell dysfunksjon av musklene som styrer stemmebåndene. Andre vanlige årsaker inkluderer strukturelle problemer som knuter, polypper eller cyster på stemmebåndene; nevrologiske tilstander som Parkinsons sykdom eller multippel sklerose; og visse medisinske tilstander som GERD eller skjoldbruskkjertelsykdom. Behandling for stemmevansker avhenger av den underliggende

årsaken og kan omfatte atferdsterapi, medisinering, kirurgi eller en kombinasjon av disse tilnærmingene.

Før man starter logopedisk behandling av stemmevansker er det nødvendig med en undersøkelse av øre-nese-hals lege. Resultatet vil deretter være avgjørende for hvilken stemmebehandling som velges videre. Behandling av stemmevansker kan bestå av blant annet: – bevisstgjøring rundt stemmeproduksjon – plassering av munn, tunge og kjeve – rådgivning ift kroppsholdning – pust og avspenning. Opplever du endringer i stemmen i form av heshet, smerter eller redusert kraft, ta gjerne kontakt med oss for en vurdering.